Monday, August 26, 2013

Dairi anak kecil

Assalammualaikum...
Dulu,dia suka sangat menconteng kata kata di atas kertas usangnya dengan pena sebesar anak jari.. Ummi dia hairan apa yang dia tulis diatas kertas usangnya itu.. setiap kali dia habiskan contengannya,dia akan melipat kertas usangnya itu dan dimasukkan ke dalam kotak serdahananya,siap dibuatkan locker..
Suatu hari,dia duduk termenung di tepi tangga rumahnya.. dia selalunya akan menconteng apa apa saja di atasnya.. Tak kesahlah suka,atau duka..
Ummi kehairanan kenapa Icha sedih semacam je..Tak seperti biasa dia menulis.. Hari ini dia sedih je.. Apabila ummi duduk sebelah Icha kenapa bersedih. Icha jawab,pencel Icha dah pendek.Tak dapat nak tulis lagi..
Suatu hari,Ummi membawa Icha berjalan jalan ke pekan..Tiba di sebuah kedai,Icha rambang mata melihat buku buku cantik,kertas warna warni..Tidak seperti yang ada di rumahnya..
"Icha,ni ummi belikan dairi pink untuk Icha..dan sebatang pensil besar.." kata Ummi sebaik saja balik rumah..
"Wah! Cantiknya Ummi,terima kaseh ummi... Sayang ummi sangat sangat..
Sejak itulah,Icha selalu menulis sesuatu di dalamnya sebelum masuk tidur.. Dari perkara pertama mendapat hadiah dari ummi,sampailah dia besar..
Hai,dairi kecil..
Hari nie hari yang sangat gembira tambah sedih di hati..Mungkin tidak ada siapa yang tahu hari ini hari yang sangat bermakna dalam hidup Icha.. Hari nie jugak Ummi pergi tinggalkan Icha.. kertas kertas dan pencil sebesar anak jari itu maseh disimpan rapi olrh Ummi..
Tak tahu kenapa Ummi simpan semua itu.. Suatu hari,aku merindui Ummi,hinggakan tertidur di kamar Ummi.. Pagi menjelang,malam pergi meninggalkan pagi.. aku hairan..Apa ini? Macam pernah lihat.. Rupanya Ummi simpan segala yang aku pernah tulis.Mungkin Ummi membacanya..
Dan aku terjumpa satu kertas kecil diselit di celahan dairi pink..
Icha,
Ummi minta maaf.. Ummi selama nie sibuk mencari wang untuk Icha. Tapi Ummi tidak pernah ambil tahu tentang Icha.. Maafkan Ummi~..
-Gadis-
29.08.2013
11.13a.m.
~Bilik aircond~

No comments:

Post a Comment